Mulți adulți trăiesc în spatele unei “măști” care le ascunde problemele. Atunci când masca începe să devină reală în viața persoanei, rezultatul este o veritabilă depresie și o stare de epuizare. Iată câteva semne particlare dar nu exclusive care anunță o depresie la persoanele foarte inteligente, numite persoane cu  “Înalt Potențial Intelectual”.

Acești oameni simt de multe ori o diferență în raport cu ceilalți, mai puțin dotați intelectual, ceea ce poate fi o sursă de dezechilibru. Și se transformă într-o încercare de umplere a acestui vid printr-o relație cu cineva. Fuga de prăpastie duce inevitabil la o altă prăpastie. Atunci când relația se termină, când sursele de compensare se epuizează, rezultatul este un punct grav de ruptură.

Cum să recunoști semnele care pot să anunțe răul și merită atenție? Iată o listă non-exhaustivă mai jos. Aceste semne pot fi trăite mai mult sau mai puțin sever și, în orice caz, semnalizează o fragilitate care necesită punerea în practică a unor soluții de reducere a riscului de epuizare și de stare de rău:

– Prezența din ce în ce mai puternică a unui sentiment de decalaj față de ceilalți, cu creșterea îndoielilor cu privire la una sau mai multe sfere ale vieții și chiar cu privire la sentimentul de identitate veritabil. Cine sunt?

– Senzație din ce în ce mai pregnantă că găndurile devin o povară, că ar putea deveni obsedante, sentimentul că ar trebui să existe un buton de  “off” care să facă să înceteze vacarmul gândurilor care perturbă din ce în ce mai mult somnul, memoria, atenția.

– Sentiment de instatisfacție crescând față de propriile creații, muncă și la final chiar față de sine-însuși, ceea ce generează o presiune din ce în ce mai acută de a face lucrurile mai bine sau, din contră, de a abandona progresiv, ceea ce ai început, de teama unui eșec.

– Hipersensibilitate din ce în ce mai ridicată, care poate să facă din ce în ce mai dificilă gestionarea emoțiilor. Asta te poate face să te gândești că hipersensibilitatea este o problemă instrinsecă, pe care trebuie s-o păstrezi numai pentru tine și nu are rost să o exprimi pentru că  “oricum nu te va înțelege nimeni”. Pot să ajungi până într-acolo încât să le dai altora impresia că ești puternic, insensibil sau supărat tot timpul, pentru a ascunde această sensibilitate exacerbată.

– Senzație din ce în ce mai inconfortabilă în fața problemelor, a golurilor, a repetiției, ceea ce crește nevoia de suprastimulare afectivă și emoțională, care poate să meargă până la adoptarea unor conduite adictive.

– Tendință din ce în ce mai pregnantă de a tăia relațiile cu cei apropiați: amicale, familiale, sentimentale, profesionale sau toate deodată sau, din contră, de a menține relații în care persoana pare să se simtă în plină formă.

– Punerea în scenă din ce în ce mai frecventă a unor comportamente defensive de tipul: umor excesiv, de multe ori comportamente opozante, provocatoare…

– Creștere a durerilor, patologiei, somatizărilor, oboselii, durerilor de cap etc.

Iată câteva soluții ușor de pus în practică:

– Cuvântul: ne permite să scoatem ceea ce ne roade și ne creează diverse probleme. Folosirea unor cuvinte ne permite să înțelegem, să facem legături și să ajungem la amintiri, la idei, care erau ascunse de mască.

Reclama ta aici. Advertising. Publicitate.

– Căutarea susținerii sociale, familiale, amicale sau profesionale: mergeți spre cei care vă vor binele și  pe baza cuvintelor și a unei urechi binevoitoare și atente, nu mai este nevoie să ieșiți singuri din situațiile dificile.

– Sofrologia și tehnicile conștiente: vă ajută să obțineți satisfacții din momente simple, să te conectezi aici și acum, să-ți stimulezi atenția, pentru a diminua supra-focalizarea pe gânduri. Aceste tehnici ajută, de asemenea, la controlul respirației, la gestionarea emoțiilor (pentru a le simți și a le exprima mai bine, prin activarea sistemului nervos parasimpatic), ceea ce reduce efectele stresului asupra corpului. Asta permite, de asemenea, să observăm măsura în care gesturile noastre cotidiene pot fi trăite ca o simfonie de senzații, să vedem lucrurile minunate în tot ceea ce este banal și repetitiv. Este o etapă esențială care vă permite să profitați mai bine de celelalte soluții prezentate aici.

– Faceți pauze în timpul zilei pentru a respira, a merge, pentru a vă face bine, pentru a îndrăzni să vă ascultați cu adevărat corpul, mai ales pentru a reuși să vă centrați pe momentul prezent.

– Petreceți timp în natură: pentru a vă dezvolta simțurile și a crește nivelul de vitamina D.

– Faceți activitate fizică și sportivă: faceți acțiune pentru a induce producția de endorfine, pentru a crește cantitatea de oxigen în tot corpul și pentru a vă activa gândurile în altă direcție.

– Fă o listă cu evenimentele cotidiene care îți fac bine și încearcă să le crești frecvența de-a lungul săptămânii

– Fă o listă cu evenimentele care te-au făcut mândru și fericit și rememorează-le ca parte integrantă a personalității tale. Taie tendința obișnuită de a te supra-focaliza pe evenimentele negative, pe eșecuri etc. Asta îți va crește sentimentul de încredere și te va ajuta să relativizezi mai bine evenimentele.

– Creează: fie că este vorba de desene, de scris, de pictură, de sport, de dans, de cântec, de orice joacă, fie că este vorba de povestirea unui basm unui copil, de dezvoltarea unei idei pe care o țineai în minte de multă vreme, de un weekend improvizat, de o zi în care gătești etc. Câmpul creativității depășește toate limitele și te poate duce spre locuri minunate unde singurul lucru important este plăcerea.

– Joacă-te: cu copiii tăi, cu cei apropiați, cu prieteni, membri ai familiei. Un moment care pune în joc tot corpul, toate resursele intelectuale, emoționale și care paote fi o sursă de plăcere, de râsete și de schimburi, poate face plinul cu endorfine într-o manieră ludică.

Aceste metode simple pot aduce beneficii reale, dacă le realizați cu motivație și nu devin obsesionale. În cazul în care aceste demersuri rămân dificile sau că răul devine din ce în ce mai puternic, este bine să apelați la profesioniști capabili să vă susțină.

La final, este important de reamintit faptul că sentimentele de gol și de tristețe pe care încearcă să le evite persoanele foarte inteligente, pot fi uneori un mijloc indispensabil care permite înflorirea interioară, o etapă necesară pentru a restrăluci într-o experiență umană plină de bucurii, dureri și fericire. O experiență care îți permite să avansezi pe drumul tău, nu pe unul mascat pentru a te adapta la ce le place altora. În plus, așa cum spunea poetul Miguel de Unamuno: “plictiseala face parte din viață, plictiseala a inventat jocurile, distracția, romanele și iubirea”. Totul se rezumă la a învăța să te iubești.

 

Sursa